نمای اسپایدر به روش فین گلس

نمای اسپایدر به روش فین گلس

 

نمای اسپایدر به روش فین گلس

در این نما بجای استفاده از لوله از تیغه‌های شفافی استفاده شده است، در واقع از اصلی‌ترین ویژگی‌های روش فین گلس در نماهای اسپایدر نبود چهارچوب و سیستم‌های نگهدارنده شیشه‌ها است، در واقع این نما با هدف بیشترین استفاده‌ی بهینه از نور طبیعی به وجود آمده است.
در دیتیل‌های اجرایی این نوع نمای شیشه‌ای باله‌ها (نبشی) نقش مهمی دارد، در واقع شیشه علاوه بر نقش نمای ساختمان، نقش سازه‌ای را نیز در ساختمان ایفا می‌کند.
در واقع این باله‌ها (fin) به صورت عمودی پنل‌های شیشه‌ها را به هم متصل می‌کنند، نحوه‌ی اتصال این باله‌ها با پنل‌های شیشه‌ای به صورت نقطه‌ای است.
در نمای اسپایدر فین گلس شیشه، به صورت دو یا سه‌لایه‌ای تعبیه می‎‌شود، که این شیشه‌ها با توجه به نوع سازه‌ی ساختمان می‌توانند به صورت ثابت یا کشویی نصب شوند.

در نمای فین گلس بجای استفاده از لوله همانند روش لوله‌ای  در نمای اسپایدر از تیغه‌های شیشه‌ای استفاده می‌کنند، در بیشتر اوقات جنس این تیغه‌ها از لمینیت دو یا سه جداره هستند، که به صورت عمود در داخل و خارج نما قرار می‌گیرند و توسط سازه‌های نگهدارنده نقطه‌ای که در بالا یا پایین شیشه‌ها گذاشته می‌شود بهم متصل می‌شوند.
توجه داشته باشید که عموما ارتفاع پنل‌های شیشه‌ای ۶ متر است و در سازه‌هایی که ارتفاع آنها از ۶ متر بالاتر باشد، در محل اتصال دو پنل شیشه از سازه‌های نقطه‌ای استفاده می‌کنند تا شیشه را به صورت یکنواخت نشان بدهند، البته این نیز توسط مهندسان نقشه‌بردار با استفاده از فشارهای وارده بر شیشه اندازه‌گیری شده و سپس اجرا می‌شود، در واقع انتقال بار این نوع از نماهای اسپایدر به صورت عمودی است.
نوع اتصالات نگهدارنده در نماهای اسپایدر فین گلس بیشتر از جنس فولاد یا آهن‌های ضدزنگ است که از انواع آن می‌توان به اسپایدر، روتل و بست‌های فیلم اشاره کرد، این بست‌ها باید به طور کامل عایق‌بندی و آب‌بندی شوند، در ادامه بست‌ها به شیشه‌های فین متصل می‌شوند.
در نماهای اسپایدر فین گلس شیشه‌ها هم نقش سازه‌ی نگهدارنده را دارند و هم نقش نمای شیشه‌ای، به همین دلیل است که به نمای فین گلس نمای شفاف نیز گفته می‌شود.

اخبار مرتبط

  •   نوشته شده توسط :  
  •   دسنه مطلب :   مقالات
  •   تاریخ انتشار :  2021/12/01

پاسخی بگذارید