نما رومی سیمانی

از مهم ترین بخش های طراحی یک ساختمان می توان به نمای ساختمان اشاره کرد. زیرا نما چارچوب کلی جهت ایجاد باقی اجزای یک ساختمان را تعیین و مشخص می کند. در حالت کلی نمای هر ساختمان در شکل دهی به مجموعه شهری که در آن وجود دارد موثر است. اگر به نمای یک ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان ها توجه شود، نمای شهر و یک پارچگی آن به کلی از بین خواهد رفت زیبایی هم ندارد.

نمای ساختمان

قسمت بیرونی در یک ساختمان را در صنعت ساختمان سازی نمای آن ساختمان می نامند.

یکی از وظایف اصلی که نمای ساختمان دارد محافظت از ساختمان در برابر تهدید های خارج از ساختمان می باشد. می توان گفت نمای ساختمان ارتباط بین فضای داخلی و خارجی آن ساختمان است. در این مقاله در مورد  موضوع نما رومی سیمانی در یک ساختمان مطالبی را برای شما به اشتراک گذاشته ایم.نمای ساختمان

نما رومی سیمانی و نحوه اجرای آن

این نما در واقع یکی از نماهای مدرن است که در عین زیبایی استحکام زیادی دارد و همیشه در اولویت بوده و مشتری پسند است. ساختمان های که نمای رومی دارند از ایران باستان و یونان ( روم ) الگو برداری کرده اند.

باید گفت که یکی از ایده آل ترین و محبوب ترین نماها در طراحی ساختمان، نما رومی سیمانی  بوده که به دلیل مزایایی که در آن وجود دارد جایگزین بسیار مناسبی برای نما رومی سنگی شده است.

یکی از دلایل اصلی استفاده نما رومی سیمانی به جای سنگی این است که در نما رومی سنگی احتمال سقوط سنگ ها بوده و همینطور قیمت بالای این کار باعث شده متریال سیمانی بسیار مورد استقبال قرار گیرد.  به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با نحوه اجرای نمای رومی سیمانی، به طور کامل آشنا کنیم.

 

مراحل اجرا

برای ایجاد این نوع نما پنج مرحله که هر کدام به دیگری وابسته هستند، وجود دارد. هر کدام از این مراحل به ترتیب نام برده شده و توضیحات مختصری دارند.

یک: زیرسازی نما

مانند هر نمای دیگری برای اجرای این نوع نما باید در ابتدا زیر سازی به درستی انجام شود. سطح زیر ساز باید کاملا صاف و بدون هیچگونه نامیزانی بوده و همچنین باید تراز باشد. اگر این کار به درستی انجام نگیرد و ناصافی در زیرسازی وجود داشته باشد، زمانی که ماله کشی انجام شود در نمای نهایی این مشکل قابل مشاهده است و زیبایی کار را از آن می گیرد. پس از صاف کردن سطح زیر ساز، می توان با استفاده از رابیتس و شاسی کشی فلزی زیرساز نما را آماده نمود.

یک: زیرسازی نما

دو: اجرا کردن ملات استر

در مرحله دوم اجرای نما ‌رومی ‌سیمانی‌ ، پس از تکمیل کردن زیرسازی ساختمان، باید کروم بندی انجام شود. کروم بندی به این معناست که روی توری رابیتس را با استفاده از ملات بپوشانند. ملات به کار رفته در کروم بندی ترکیبی از پودر سنگ و سیمان بوده که مکان خیلی خوبی را برای اجرای ملات ماسه سیمان ایجاد می نماید. از آنجایی که در صورت اجرای نمای رومی توسط افراد غیر متخصص امکان ترک برداشتن سطح نما و مشکلاتی نظیر آن پس از چند وقت وجود دارد، بهتر است از گروه های متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

 

سه: قاب بدنی کردن سیمان

باید گفت که در این مرحله نیاز داریم به انجام قاب بندی برای نما. انجام این کار با شیشه هایی با ضخامت یک و نیم سانتی متر بوده و همچنین از ملات پودر سنگ، سنگ ریزه و سیمان سفید در آن استفاده می شود.

 

چهار: سنباده زنی و بند کشی در نما رومی سیمانی

در این مرحله شیشه هایی قاب بندی که در مرحله سوم توضیح داده شد از نما جدا می شود و سپس شیار های ایجاد شده بندکشی می شود و در اخر با استفاده از سنباده های مخلوط آن را صیغلی می کنند.  می توان گفت معمولا در نمای رومی لایه نهایی با استفاده از سیمان شسته اجرا می شود.

 

پنج: جایگذاری المان های رومی روی نما

اگر به ساختمان هایی که از نما رومی سیمانی استفاده کردند،  دقت کرده باشید متوجه وجود المان های مخصوصی مانند مجسمه شده اید. این مجسمه ها یا به صورت پیش ساخته در بازار وجود دارند و یا با استفاده از سنگ مصنوعی ساخته می شود و سپس آن را روی نما وصل می کنند.

 

مزایای استفاده از نما رومی سیمانی

مزایای استفاده از نما رومی سیمانی

از جمله فواید استفاده از این نوع نما می توان به موارد زیر شاره داشت:

 

_ دارای مقاومت بالایی نسبت به باقی نماها بوده ( به دلیل وجود سیمان )

_ سطحی صاف و یکپارچه ایجاد می کند.

_ از بین نماهای دیگری مانند کامپوزیت، نمای آجری، نمای سنگی و … ارزان تر و مقرون بصرفه تر بوده

_ به راحتی برای اکثر ساختمان ها قابل اجرا می باشد.

_ در برابر هر گونه تغییرات جوی و آب و هوایی مانند بارش برف و باران مقاومت و ماندگار است.

_ زمان اجرای نما ( در ادامه این مورد را به اختصار توضیح داده ایم )

 

 

مدت زمان لازم برای اجرای نمای رومی ( زمان اجرای نما )

یکی از نکات بسیار مهم در ساختمان سازی که کاملا بر هزینه ها هم تاثیر می گذارد مدت زمان اجرای نما و ساخت قسمت های مختلف ساختمان می باشد. در اجرای نما رومی سیمانی این مسئله بسیار مهم می باشد، چرا که هر چه زمان بیشتری طول بکشد، هزینه های مختلفط مانند دستمزد کارگران بیشتر خواهد شد. بنابراین می توان گفت یکی از عوامل تاثیر گذار برای انتخاب نوع نما مدت زمان اجرای نما است. یکی از مزیت های سیمان نرم بودن و انعطاف پذیر بودن آن است که موجب شده است که طراحی المان های مختلف راحت تر و در نتیجه سریع تر انجام گیرد.

مدت زمان لازم برای اجرای نمای رومی ( زمان اجرای نما )

 

سخن پایانی

از آنجایی که طراحی نمای رومی یکی از گران ‌ترین و در عین حال زیبا ترین نماهایی است که در ایران بسیار مورد استفاده قرار می ‌گیرد، استفاده نمودن از سیمان در طراحی نما های رومی با استقبال بی ‌نظیری روبرو شده است. زیرا قیمت اجرای نمای رومی سیمانی بسیار مناسب ‌تر و اقتصادی تر از نماهای رومی طراحی شده با سنگ و یا حتی خیلی دیر از نماها بوده است. برای دریافت مشاوره جهت اجرای نمای ساختمان با استفاده از متد نمای رومی سیمانی می توانید به وب سایت نما رومی مراجعه کنید.

 

 

 

اخبار مرتبط

پاسخی بگذارید